16 November 2006

{owd2006} Oblinger: mijn indruk

Zowel Wilfred Rubens als Willem van Valkenburg hebben al uitgebreid verslag gedaan van de keynote van Diana Oblinger. Ik laat het bij mijn eigen observaties. De oproep van Oblinger ("consider the options") was zeer helder! Ik zou het willen samenvatten met: overweeg de huidige praktijk en vooral ook je impliciete aannames daarin.
Heel concreet bracht Oblinger vervolgens een aantal suggesties, waarvan de volgende mij aan het denken hebben gezet: a) maak meer visueel; b) denk na over de fysieke inrichting van je ruimtes (je lokalen zijn er vooral voor 'leren', niet voor 'onderwijzen'); c) bied veel mogelijkheden voor interactie (sociale netwerken); en d) ervaringen zijn belangrijker dan informatie.
Al met al heel veel om over na te denken. Waar ikzelf vooral door geïntrigeerd werd is de veranderde 'eisen' aan de fysieke omgeving: de gebouwen en indeling van ruimtes daarin. Ik geloof dat we dat op de UT aardig in de smiezen hebben, al zeg ik het zelf. We zijn op de UT bezig met grootschalige bouwprojecten op onze campus. Gelukkig worden in de nieuwe gebouwen veel flexibele ruimtes gemaakt die veel mogelijkheden bieden voor sociale interactie en samenwerken. En ook aan een goed draadloos netwerk is gedacht, evenals een notebookplan voor de studenten.

No comments: