Verslag “Over de grenzen van de ELO” (28-29 september 2005)
Vooraf
Ik volsta met een kort verslag met verwijzingen naar weblogs.
Dag 1: 28 september
Dit was de massale dag met zo’n 200 deelnemers. Dit geeft in ieder geval duidelijk aan het dat het onderwerp leeft in het Hoger Onderwijs in Nederland, toch?
Wilfred Rubens (Universiteit Utrecht) geeft een goede samenvatting en legt ook erg helder uit wat de voordelen van een service oriented architecture (SOA) en webservices zouden kunnen zijn. Wilfred concludeert dat dit de weg is die we moeten opgaan. Totaal mee eens!
Patrick Klaassen (Universiteit Leiden) concludeert na afloop van de zelfde dag dat opensource producten op het gebied van ELO’s nog niet echt de concurrentie aankunnen met de commerciële aanbieders. Hij mist daarbij met name de finesses van het SAKAI initiatief: dat is niet alleen maar opgezet om een community source ELO te realiseren.
Dag 2: 29 september
Dit was de dag waarvoor je speciaal was uitgenodigd. Een select gezelschap dus, waartoe ik mocht behoren. Ik mocht zelfs nog moderator zijn bij een groepsdiscussie. Marc Dupuis (Universiteit Leiden) geeft een heldere samenvatting van de dag (ook trouwens van de eerste dag): een redelijk aantal aanwezigen zegt dat ze (en hun instelling) eigenlijk zou willen (moeten) streven naar het scenario #2, dat uitgaat van (daar is ‘ie weer!) services: “(..) must result in an overall information architecture comprised of different components linked by open standards and perceives ICT as existential with respect to education.”
Belangrijkste conclusie van Marc, maar ook van enkele anderen, was toch wel: voorlopig kunnen we nog wel even vooruit met onze huidige ELO (in hun geval Blackboard), maar nadenken voor de wat langere termijn is wel dringend noodzakelijk. En voor de langere termijn moet het gaan om een stabiele informatie-architectuur die zeer waarschijnlijk service-oriented moet zijn.
Overigens, collega Eelco Laagland wees mij zojuist op een voorloper. De TU Eindhoven heeft al een aardig idee (en uitwerking?) hoe dat dan zou kunnen werken. Frank Vercoulen hield hierover een presentatie op ALT-C.
En waarom moeten we dan nu echt gaan denken in architecturen? Daar zijn twee hoofdredenen voor, denk ik: (a) de huidige studenten zien door de bomen het bos niet meer, en roepen allemaal om integratie van de bestaande systemen en (b) het nieuwe, veel meer vraaggestuurde, onderwijs wordt gewoonweg niet ondersteund door bijna alle huidige ELO’s, die uitgaan van concepten als een docent, een klas en een lokatie.
Borrelpraat enzo
Bijeenkomsten zijn altijd goed om kennis op te doen, maar vooral ook kennissen. Ik heb erg leuk gepraat met onder andere Erik Saaman (“hogescholen en universiteiten zouden eigenlijk wel kunnen stoppen met het aanbieden van email voor hun studenten”), Harm Weistra (“het gebruik van ELO’s door de gemiddelde docent is nog ver beneden de mogelijkheden”; dank voor je hulp bij het modereren van de discussie), Cas Egelie (“waarom is een grootschalige verandering in een hoger onderwijsinstelling een onmogelijkheid?”; dank voor je goede verkoop van scenario #1) en Jas Suurmond (“kom gerust eens een keer langs om onze ELO op basis van Microsoft Sharepoint te bekijken”). En ja, nu moet ik natuurlijk wel volledig zijn, dus ik noem ook nog even Frank, Pierre, Wilfred, Henry, Wim, Fred, Eric, Heino (“heb je wel eens met Alexander in de bus gezeten?”) en Marja.
30 September 2005
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
6 comments:
Tuurlijk kan Blackboard ook in de nieuwe onderwijsomgeving nog steeds goed dienen. Je kunt toch van alles uitzetten? Dan hou je het forum over en dat moet Moodle Gert toch ook aanspreken :-).
Dag Heino, het blijft inderdaad pijnlijk waar: al zou iedereen nu maar het forum van zijn eigen ELO eens echt gebruiken voor pannekoek-discussies en niet alleen maar voor mededelingen en uitgestelde werkafspraken.
We zouden dan al een stuk verder zijn dan het huidige huiswerk-ophaal-bedrijf van de gemiddelde Nederlandse universiteit. (En het is in de USA al niet anders, aldus Jim.)
Er zijn ook genoeg stand-alone wiki's die je zelf aan je eigen ELO kunt hangen: als de R&D van je (daarom?!?) duur betaalde commerciele produkt het dan niet voor elkaar kan krijgen, doe het dan gewoon zelf, geen excuus meer!
Wiki + Forum + groepsPlanner: wat heb je nog meer nodig?
Is er dan niemand die kennis neemt van de ervaringen van projecten als WISE en de adviezen van de Amerikaanse Science Society over die broodnodige andere vormen van onderwijs dan de mores van colleges, ingeblikte boeken, gelikte - en daarom slaapverwekkende - animaties en werkcolleges waar dat alles nog eens herkauwd wordt?
Blijven we neuzelen over gebrek aan goede content en het ontbreken van de juiste metadata labels om het te vinden?
Content is wat de studenten IN GROEPSWERK zelf dienen te maken, Internet en mooie oude universitaire archieven, elektronisch ontsloten via OAI zijn hun bronnen en u met al uw kennis en ervaring bent hun inspirator.
Uw core-business is ze begeleiden met een goed onderwijsarrangement waarin u ze leert wetenschap te bedrijven en het spel van de wetenschappelijke waarheidsvinding in het publicatie forum van de collega wetenschappers.
Wat zou het mooi zijn als studenten weer eens samen actief werden in dergelijke waarheidsvindingsforums en samen kennisbomen gingen opzetten in wiki's, ondersteund door gezond forum gebruik, zoals dat in de echte wereld der wetenschappers al eeuwen gebeurd, niet waar meneer de Groot?
Ga je weer op deze oude manier werken met je studenten dan hoef je ook je dure geld niet te steken in fraude bestrijdingssoftware: studenten komen dan immers niet meer weg met het doen van een paar boek-tentamens en een afsluitende geleende scriptie..
Nee, echt werken zullen ze, dag en nacht, u drijft ze voort met uw inspriatie en ze zullen het nog leuk vinden ook..
Het blijft ook fantastisch om te zien hoe iedereen zijn eigen gelijk uit deze Surf-dagen haalt en dat rondblaat in de eigen Webblog en daarna de webblogs van zijn logvriendjes aanhaalt als bewijs van het eigen gelijk. (Valt het u ook op dat het eigenlijk maar 5 mensen zijn die op elkaars onderwijsblogs reageren?) Is dat onderwijskundige wetenschap bedrijven? waar zijn de echt onderbouwde onderzoeken van weleer gebleven?
Maar het blijft op de weg naar huis toch knagen in je achterhoofd: als je zoveel neertelt voor een jaarlicentie van BlackBoard of een van de andere produkten, onder het mom dat men zoveel in R&D stopt, waarom worden dan niet de succesvolle elementen van die Open Source produkten klakkeloos gecopieerd in de 'echte ELO's'? De GNU licentie staat dat immers volledig toe..
Waarom lopen die produkten met al dat bij de klanten opgehaalde research geld niet voorop in support voor Webservices en IMS/LD?
Ik vroeg me toen maar eens af hoe snel ik zelf een echt werkende front-office van bijvoorbeeld TeLeTOP in Moodle kon namaken: hoef je je mensen niet om te scholen want dat is toch het grote probleem, heren managers? Daarvoor kwam u toch naar het congres?
Wel dat viel niet mee, duurde me toch zeker 15 minuten. (Zie website Moodle.org voor een schermdump of vraag aan Ger een account om er elf mee te spelen.)
Dus leveranciers, Met al jullie R&D moet het succes van Moodle imiteren voor jullie in nog minder tijd kunnen.
Wil je echt wat weten van Open Source produkten? Bezoek dan de website van zo'n produkt (moodle.org) ga naar een gebruikersdag (9 november in België. 5 euro entree plus je reiskosten en Palm is sponsor, welk excuss heeft u nu nog om weg te blijven?)
Lees ook eens een goed boek van O'Reilly, stel lastige vragen in gebruikersforums van dergelijke produkten (bijvoorbeeld: Wat gebeurt er als ik 25000 gebruikers moet ondersteunen?) en installeer gewoon eens zo'n Knoppix CD op je veel te snelle weblog-laptop.
Groet, Ger Tielemans
@Heino en Gert,
Dank voor jullie reacties. Ik wil op dit moment niet veel afdoen aan de opmerkingen van Gert. Je geeft ook nog een goede suggestie voor het overtuigen van de managers....
Wat ik tegen het verhaal in wil brengen zijn twee zaken:
a) ons probleem zit volgens mij niet aan de voorkant (het uiterlijk van de ELO of hoe dat ook mag heten); het probleem zit in het gebruik van die voorkant en wat er aan de achterkant voor mogelijkheden zijn aan gegevenskoppeling etc (idd die webservices en andere IMS specs die maar niet ingevoerd worden in de systemen)
b) de keus is niet wel of geen opensource; de werkelijke keus moet zijn: hoe willen we ons onderwijs inrichten en hoe goed moet onze software daarop aansluiten en willen we daar invloed op uitoefen.
Ik stop nu even. Ga zo een cursus in....
Wytze schreef: "de keus is niet wel of geen open source; de werkelijke keus moet zijn: hoe willen we ons onderwijs inrichten en hoe goed moet onze software daarop aansluiten en willen we daar invloed op uitoefen.
"
Precies, daar gaat het om!!
Je koppelt je wens ook nog aan het nieuwe wondermedicijn van de geïntegreerde webservices:
Om je op dit punt bij te praten: In januari 2006 (dus zeg maar maart/april) is de nieuwe versie van Moodle 1.6 aangekondigd met een geïntegreerde webservices library.
(Een subset voor services voor Flash-materiaal is op dit moment al beschikbaar)
zo zal er ook ondersteuning komen voor unicode, IMS/CP, QTI 2.0 export, BB-import (en helaas ook voor Blogs)
Ook zal in deze versie IMS/LD level A ondersteund worden.
Wie daar niet op kan wachten (GO Eelco, GO!) kan nu al de beta-versie uit het CVS archief van moodle.org ophalen, aan de tand voelen en in de forums van kritisch commentaar voorzien, zodat het straks nog beter aan (jullie?) wensen tegemoet komt.
Wytze, ik neem ook aan dat de platform-keuze-commissie op de UT haar taak serieus neemt en geen genoegen neemt met de huidige blog-borrelpraatjes als "Wat maakt onze platform-keuze uit, ze gebruiken de opties toch niet" of: "Hoor mij is flink wezen: weg met de ELO's"
Ik neem ook aan dat jij voor hen veel bronmateriaal verzamelt, zoals de rapporten die onder de keuze liggen van de vier door Jim genoemde universiteiten. In Canada stappen 8 instituten - ja zelfs naast de thuisbasis van WeBCT - samen over van WebCT op Open Source. Daar moet vast ook een rapportje van te vinden zijn.
Je zou ook moeten zoeken naar universiteiten die juist de stap de andere kant opmaken, die moeten er toch ook zijn? Wat zijn hun argumenten? (Ik neem aan dat de bedrijven die rapporten aan hun hart drukken en graag een copie aan je afstaan.)
Ook zijn er vele vergelijkende studies, een mooie om mee te beginnen is een overzichtsartikel van al die andere studies:
Austria paper
(veel leesplezier, Ger)
Maar echt waardevol zijn voor mij pas (zelfkritische) verhalen als deze, op het gebruikers-forum:
Blackboard vs. Moodle study
by Dave Bethany - Thursday, 24 March 2005, 10:29 PM
We are sort of doing it now, but not a same-semester comparison.
I am producing a very involved, upper-level capstone course. I run it on my home computers because the university wouldn't allow us to install Moodle on their servers.
Over the past 6 years this course has resided on WebCT, Blackboard and now Moodle. This course has always been used as an ongoing research project into distance learning and autonomous learning. It must be understood that this course is never advertised as a "distance learning course" in the university catalog. The students learn of this on the first day when we meet in a physical classroom.
In the past, we have had a 50% student drop rate, each semester. This semester our drop rate was under 25%. All content is the same, what we changed was the delivery system (using Moodle now) and we added in the option of attending the 5 live classes either online with our N*E*W system or in a physical classroom. The online classroom attendance has been very low.
The students who have previous experience with WebCT or Blackboard have almost universally accepted the Moodle system as a better way of doing things. The students without prior DL experience comment on how easy and intuitive things are. In the next 3 weeks we will be doing a true survey with the students addressing all of these issues.
Is Moodle perfect? Not at all. I find it frustrating and clumsy the way things are displayed at times. But considering that the course has been running 24/7 for 4 months, without a single software related interruption is amazing.
Dave
Een beetje TeLeToP, vind je niet?
Tuurlijk gaat het om de onderwijskundige keuzes. Maar dat niet alleen. De gebruikers moeten het ook GRAAG willen gebruiken. In het onderwijs vinden we altijd wel weer iets nieuws uit. Maar wat vinden de STUDENTEN? Ik wil een open source ontwikkelteam bestaande uit studenten opzetten die de eigen ideeen kunnen uitproberen. En wel in OS, m.i. snijdt het mes dan aan twee kanten. Wanneer meer HO instellingen dit gaan doen kunnen we een leuke community starten? Momenteelzijn 5 studenten nar SAKAI en Moodle aan het kijken.
Ook moeten wij grijze haren heren niet vergeten dat de studenten zelf al veel gebruiken. Alleen wij willen graag standaarden, anders moeten we als docent in te veel verschillende omgevingen kijken. Misschien moeten we iets maken voor de docenten. Iets waardoor het beroepsproducten enzovoort er voor deze doelgroep hetzelfde uitziet. Laten we het maar eens van de andere kant benaderen? Laat maar eens horen!!!!
Als meerdere HO instellingen SAMEN expertise gaan ontwikkelen, zijn er ook zeker afnemers voor zaken als:
- tunen van een Linux-server voor Moodle
- uitbreiden van Moodle met blokken en modules
- koppelen van Moodle aan webservices elders: middels bibliotheek in 1.6
- in hoeverre kan HO aanhaken op Sakai initiatieven en daar een NL/EU variant aan toevoegen?
Tijd voor een gesprek, Heino?
groet, Ger
Post a Comment