22 September 2007

Waarom ik bezwaar maak tegen SURFgroepen

Om preciezer te zijn: waarom ik denk dat SURFgroepen best leuk is, maar ook risicovol is. Enkele redenen die ik de lezer niet wil onthouden:
1/ Zouden we blij moeten zijn met een monocultuur, waarin we allemaal SURFgroepen gaan gebruiken (omdat het bijvoorbeeld 'gratis' is)?
2/ Beseffen we ons dat SURFgroepen een aantal garanties niet geeft? Zoals daar bijvoorbeeld is: geen backup. De officiële tekst (bron): "There is no back-up facility that supports restoring individual documents in SURFgroepen (SURFgroups). The SURFgroepen environment is an environment for group communication; it is not a backup facility. Ensure that you save a copy of all important documents on your own system"
3/ Het geheel werkt eigenlijk alleen goed op een computer met Windows als besturingssysteem, Internet Explorer als browser, en een recente MS Office versie. Voorbeeld van een support-melding op de site zelf: webconferencing werkt niet op Macintosh of Linux.
4/ Hoe voldoet SURFgroepen (of beter gezegd het onderliggende MS Sharepoint en aanverwanten) aan de (open) standaarden waar we toch allemaal naar proberen te streven? Ik denk niet zo goed....
5/ Denk eens na over de combinatie van 1, 3 en 4: ik denk dan "vendor lockin". Of toch niet?
Dit is een reactie op een bericht van Pierre Gorissen, die weer reageerde op mijn eerdere bericht over SURFgroepen en de redelijke agressieve manier (vind ik) waarop hiervoor reclame wordt gemaakt.

2 comments:

Pierre said...

Wytze,

Dank je voor de wat uitgebreidere toelichting, maar ik vind ze wat vergezocht:

ad 1) Hoezo monocultuur? Met de beschikbaarheid van de eigen systemen van de instelling én SURFgroepen voorkom je toch juist een monocultuur? Of ben je bang dat je eigen instelling er nu voor kiest zelf geen projectomgeving meer aan te bieden? Maar daar hadden jullie toch net met veel moeite een ELO voor ingevoerd?

ad 2) Ik zou de SLA's voor je interne systeem eens heel goed nalezen om te zien of dat daar wel het geval is. Ik vrees namelijk dat het daar ook niet voor individuele documenten van individuele docenten/studenten voorzien is.

ad 3) Beetje flauw. Het probleem met Adobe Connect bij SURFgroepen is ernstig, maar een incident dat bij de upgrade naar voren gekomen is en niet generiek voor Adobe Connect is. Die werkt normaal gesproken juist wél probleemloos op meerdere platformen waarbij je bijvoorbeeld probleemloos een desktop of document op een Mac kunt delen met een Windows of Linux gebruiker.
Als je nou van mening bent dat het langer duurt dan je zou willen, dan ben ik dat met je eens.
Ook de Sharepoint omgeving werkt zowel in IE als Firefox en ook op de Mac. Ja, het is een Microsoft-product, maar ik maak er probleemloos gebruik van met Firefox.

ad 4) Oei, het wordt van kwaad tot erger als het gaat om vergezochte argumenten. Als jij vanuit Linux met Open Office documenten wilt maken en opslaan en die dan via Firefox in ODF-formaat inclusief afbeeldingen in PNG formaat in Sharepoint wilt bewaren, dan zul jij geen enkel probleem ondervinden als je dat met SURFgroepen wilt doen.
Neer mee of minder dan wanneer je dat in een Sakai omgeving zou willen doen.

Ad 5) Nee, geen vendor lockin, juist niet.

En wat betreft je perceptie van agressieve reclame betreft: ik had serieus nog niet van de reclame campagne gehoord (met uitzondering van de aankondiging voor de zomer) totdat ik het bericht in tweevoud van jou las.

Anonymous said...

Wat ik me ook afvraag is wie deze SURFgroepen campagne betaalt. Er worden zelfs radiospotjes uitgezonden op NOS radio 1, 2 en 4.