20 September 2006

Haal meer uit de DU

This will be a post in Dutch. I visited a seminar of the Dutch Digital University yesterday.
Gisteren bezocht ik het seminar 'Haal meer uit de DU' op 19 september 2006 in Amersfoort. Ik mocht, samen, met Frank Benneker en Eric Kluijfhout, een presentatie doen over ons project "ELO Groei- en Verandermanagement" en bezocht twee andere workshops. Onze eigen workshop was te veel éénrichtingsverkeer. Eric en ik waren te lang aan het woord en de discussie aan het einde was te kort. We zullen ons best doen om op 28 september (Over de grenzen van de ELO) ons verhaal nog meer te comprimeren en meer ruimte voor discussie te creëren. Over de rest van het seminar volgen hier mijn impressies.
Na een prettige treinreis, begon de ochtend meteen al goed. Ik kwam in gesprek met een oud(of is het ex?)-collega, Tanneke Dillingh. Zij werkt als zelfstandig onderwijskundig/veranderkundig adviseur. We hebben samen bij Andersen Consulting, tegenwoordig Accenture, gewerkt (lang geleden...).
Na de positieve opening van de dag door Michiel van Geloven, verden we vergast op een interessante keynote van drs. Marinus Dekkers. Vooral het model van de twee bananen en de meloen sprak me erg aan. Kern van het betoog, zoals ik het heb opgepikt, van Marinus is dat het invoeren van competentiegericht onderwijs niet zal lukken zonder ook de onderwijsorganisatie aan te passen. Het gedrag en de attitude van medewerkers is de kern als zo'n verandering daadwerkelijk kans van slagen moet gaan hebben in de praktijk. Dekkers verzuchtte daarbij dat veelal dit aspect nogal vergeten wordt, het management is al blij als ze hun visie op papier hebben staan.... Maar natuurlijk zijn er ook wel successen te melden. Daarbij werd het Mondriaan College genoemd.
Een zeer inspirerende sessie die ik heb gevolgd, was die van Sandra Reeb-Gruber (Hogeschool INHOLLAND) en tien studenten. In het project Student aan de ontwerptafel! werden de klachten van studenten over hun onderwijs, heel mooi gekanaliseerd door hen zelf het onderwijs te laten ontwerpen en ontwikkelen. De studenten mochten dus zelf bepalen hoe het anders en beter kon. De resultaten moeten nog in de praktijk worden ingezet, maar ik denk dat dit een model is wat navolging verdient. Ik wacht in ieder geval in spanning op de resultaten en eventuele vervolgactiviteiten.
Vervolgens ging ik naar een sessie van Anneke Dirkx (alweer INHOLLAND!). Zij bouwde voort op het begrip kenniswerker uit een voorgaande workshop van Daan Andriessen, waar ik niet bij was. Maar in ieder geval werd in deze workshop ingegaan op de competentie (mag ik dat zo zeggen?) Informatievaardigheden die elke kenniswerker zou moeten hebben. Er werd een korte demo gegeven van een meetinstrument (een vragenlijst). Dit meetinstrument moet nog verder worden uitgewerkt. Dit zal vervolgens (begreep ik) ingezet worden op onder andere Saxion Hogescholen en ook op de Universiteit Twente (mijn instelling).
De dag werd afgesloten met een paneldiscussie. Ik moet zeggen dat daarvan niet echt veel is blijven hangen, behalve een vlammend betoog van iemand van Fontys die vertelde dat hun nieuwe opleiding Applied Science (geheel competentiegericht) een succes aan het worden is, juist omdat de medewerkers (de docenten) met hart en ziel hiermee bezig zijn, met natuurlijk wel adequate ondersteuning van het management. En daarmee was voor mij de cirkel toch wel rond, terugdenkend aan de keynote van Dekkers: een belangrijke succesfactor is en blijft die man of vrouw op de werkvloer, die docent! Die moet echter wel de ruimte, het geld etc krijgen om iets te veranderen. Ja, hoe gaan we dat voor elkaar krijgen...


Meer valt te lezen op Frankwatching (de officiele blogger van de conferentie) en Martin Kloos.


Powered by Qumana


No comments: